SCOL er en forkortelse for Self-Contained Offshore Lighthouse.
SCOL enheten er basert på batteri og solcelleteknologi, med fjerntliggende drifts- og overvåkingsfunksjoner. Disse enhentene brukes under demontering av offshoreinstallasjoner for å markere posisjonen til elementer som er uten strøm, og de er spesielt designet for å tåle de harde vinterforholdene i Nordsjøen.
Nøkkeldata
Referanser
Vi har flere enheter installert i Nordsjøen. Noen referanser inkluderer:
-BRENT BRAVO & DELTA
-GOLDENEYE
-NINIAN NORTH
-YME
-VARG A
For CONOCOPHILLIPS har vi hatt 11 SCOL enheter for ulike områder, inkludert Ekofisk, på norsk, tysk og britisk sektor.
Om SCOL
Enhetene består av en lampe, et aktivt radarlys og et kontrollpanel. Den drives av tolv solcellepaneler med batteribanker. Den er konstruert for å tåle tøffe forhold over lange perioder. Den er designet for å operere i 4 år uten vedlikehold i Nordsjøen.
Hver enhet inneholder en batteribank med tilstrekkelig kapasitet til å opprettholde drift gjennom de mørke vintermånedene i Nordsjøen.
Enhetene er også utstyrt med en kontrollenhet og ekstern kommunikasjon med satellitt- og GSM-teknologi. Dette muliggjør 24/7 overvåking og kontroll av enheten fra ComPower. Dermed er det ikke behov for klientovervåking.
Enhetene monteres ved først å sveise eller bolte fast en sirkulær bunnplate med en sentrert stolpe på installasjonen som skal merkes. Selve enheten løftes deretter opp på bunnplaten med kran eller helikopter.
Løftesettet bruker en løftekule som ikke krever håndtering for å hekte på eller av, slik at enheten raskt og enkelt kan byttes ut for vedlikehold. Man løfter rett og slett av SCOL-enheten med helikopter eller kran og erstatter den umiddelbart med reserven. SCOL-enheten sendes deretter til ComPower for service. Når servicen er utført, sender vi den tilbake til klienten for at de enten kan installere enheten på en annen plattform eller lagre som reserve på land.
Enheten er retningsubestemt, noe som betyr at du ikke trenger å ta hensyn til at solcellepaneler skal peke mot sør, noe som forenkler installasjonen betydelig og reduserer muligheten for at enheten gror fast grunnet korrosjon.
Vi kan tilpasse enhetene våre etter kundens behov. Vi kan for eksempel tilby forskjellige størrelser eller tillegg som tåkehorn. Bare kontakt oss med dine spesifikasjoner, så kan vi justere enhetene etter dine behov.
Strukturelle krav
ComPowers SCOL struktur er sertifisert av DNV for å kunne bære den maksimale forventbare vindstyrken som kan oppstå med en returperiode på 100 år. Dette dekker også krefter i både den ultimate grensetilstanden og løftetilstanden.
Dette er basert på 16 ulike standarder, inkludert:
-DNV-GL 2.7.3 Portable Offshore Units
-DNV-GL 2.7.1 Offshore Containers
Kostbesparende
SCOL-enhetene er designet for 15-20 års offshore-drift. De kan installeres på hoveddekket og være det nødvendige Nav. Aid systemet til hoveddekket er fjernet. Når hoveddekket fjernes, blir en av SCOL-enhetene installert på en av de resterende bunnrammene, og den andre kan lagres som reserve på land.
Denne løsningen gir klienten tid til å tilpasse avviklingsplanene om nødvendig, ettersom IALA-kravene til enhver tid er oppfylt.
Det er også kostbesparende, da bunnrammen ikke trenger å bli fjernet umiddelbart, men kan fjernes når det er tilgjengelige fartøy og kan også tas sammen med andre lignende operasjoner i området.
Vi anbefaler serviceintervaller hvert 4. år. Som vi kan se fra Yme-fjerningen i bildet ovenfor, ble en SCOL-enhet satt på plattformbenet, mens den andre ble ført tilbake til land. Enheten som tas tilbake til land kan lagres som reserve eller brukes enten til andre offshoreinstallasjoner eller til serviceintervaller.
IALA krav
The International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) krav og anbefalinger følges av alle fyrtjenester. Dette betyr at Nav. Aid systemer som leveres må være i samsvar med deres krav eller bedre.
Det er viktig å merke seg at IALA-beregningen av solcellepaneler og batterireserve er basert på gjennomsnittlige værforhold over mange år og ikke støtter værforhold som avviker fra standarden.
ComPower har overvåket SCOL enheter offshore i mer enn ti år, og vi har konkludert med at IALA-standardene ikke oppfyller kravet til Nav. Aid i det unormale vinterværet vi har hatt de siste 5-6 årene. Derfor er beregningene våre langt mer konservative for å overholde fyrtjenestene og våre kunders behov for Nav. Aid systemer offshore.
Innledende prosjekt
Dette prosjektet ble innledet i 2008 da ConocoPhilips først kontaktet oss med et behov. Etter en rekke utfordringer i konsept- og designfasen fant vi tidlig i 2009 frem til det vi mente ville være en god og hensiktsmessig løsning.
Vi fikk knyttet til oss de underleverandører som vi trengte. Her har blant annet lokale leverandører hatt en stor rolle i den mekaniske gjennomføringen av prosjektet. Vi har tredjepart sertfisering av konstruksjon og styrkeberegning, inkludert løftesett.
Selve produksjonen av enhetene kom i gang i mars 2009, og det var en intensiv prosess for å komme i mål innen den gitte tidsfristen. Takket være et nært samarbeid med kunde og leverandører, i tillegg til en solid innsats fra våre meget dyktige medarbeidere, ble dette prosjektet en suksess.
Bilder
På bildet: SCOL enhet ferdig produsert med satellitt kommunikasjon.
På bildet: SCOL enheter plassert på tripod ved Ekofisk tanken. (Bilde av ConocoPhillips)
På bildet: Tre SCOL enheter på Tripod ved Ekofisk tanken. (Bilde av ConocoPhillips)
På bildet: SCOL enhet blir installert på booster. (Bilde av ConocoPhillips)
Tags: aton, aids to navigation