Etter en vellykket installasjon er de syv første SCOL enhetene nå i drift på Ekofisk feltet og på to boostere i Britisk sektor.

SCOL står for ”Self Contained Offshore Lighthouse” og er et selvdrevet fyrtårn basert på batteri og solcelleteknologi med landbasert kontroll og overvåkingsmulighet.

Disse enhetene er beregnet for plassering på elementer som blir stående tilbake under de forskjellige stadier av demontering av utrangerte oljerigger og andre strømløse installasjoner i Nordsjøen.

 

Prosjekt

Dette prosjektet ble innledet i 2008 da Conoco Philips først kontaktet oss med et behov. Etter en rekke utfordringer i konsept- og designfasen fant vi tidlig i 2009 frem til det vi mente ville være en god og hensiktsmessig løsning.

Vi fikk knyttet til oss de underleverandører som vi trengte. Her har blant annet Bergen Group hatt en stor rolle i den mekaniske gjennomføringen av prosjektet. Bergen Group Engineering har konstruert og styrkeberegnet selve rammen etter våre skisser, og de har også vært med å utvikle et løftesett som tillater enkel utskifting av enheter vha fartøy eller helikopter.

Selve produksjonen av enhetene kom først i gang i mars, og det har vært en intensiv prosess for å komme i mål innen den gitte tidsfristen. Et nært samarbeid med kunde og leverandører, i tillegg til en solid innsats fra våre meget dyktige medarbeidere har bidratt til at dette prosjektet har blitt en suksess.

Design

Enhetene består av en lampe og en aktiv radar reflektor som blir drevet av tolv solcellepanel, og er konstruert for å kunne tåle tøffe påkjenninger over lang tid.

Hver enhet inneholder også en stor batteribank som vil sørge for kontinuerlig drift gjennom de mørke vintermånedene i Nordsjøen.

Videre er enhetene også utstyrt med kontrollskap og fjernkommunikasjon vha GSM eller satellitt kommunikasjon, og kan på denne måten overvåkes og betjenes fra land eller fartøy.

Enhetene monteres ved at en bunnplate med en sentrert søyle sveises fast på installasjonen. Enheten løftes siden på plass ved hjelp av helikopter eller kran.

Løftesettet består av en løftekule som ikke trenger håndtering av personell for innfesting på enheten i forbindelse med løft. Enheten kan dermed enkelt skiftes ut for vedlikehold.

Enheten er retningsubestemt, noe som innebærer at man ikke trenger å ta hensyn til at solcellepaneler skal peke mot sør, noe som vesentlig forenkler monteringsarbeidet og minsker muligheten for at enheten gror fast.

 

Navigasjonslys rekkevidde 10nm
Driftstemperatur -20°C til +40°C
Maksimal vindhastighet Opptil 60 m/s
Driftstid 4 år i Nordsjøen
Service intervall 4 år
Ekstern kommunikasjon Satelitt/GSM
Leveringssystem Ved kran eller helikopter
Dimensjonering DNV godkjent ep002581
Radar reflektor Aktiv

Bilder

På bildet: SCOL enhet ferdig produsert med satellitt kommunikasjon.

SCOL enhet ferdig produsert med satellitt kommunikasjon.

 

På bildet: SCOL enheter plassert på tripod ved Ekofisk tanken. (Bilde av ConocoPhillips)

SCOL enheter plassert på tripod ved Ekofisk tanken.

 

På bildet: Tre SCOL enheter på Tripod ved Ekofisk tanken. (Bilde av ConocoPhillips)

Tre SCOL enheter på Tripod ved Ekofisk tanken.

 

På bildet: SCOL enhet blir installert på booster. (Bilde av ConocoPhillips)

SCOL enhet blir installert på booster.

Tags: aton, aids to navigation

Tlf.: 55 20 90 50       E-post: mail@compower.no   Webmail   Reise   QA
2017 © ComPower AS